Gravel - jaki wybrać rower na drogi szutrowe?

O marce / Aktualności / Gravel - jaki wybrać rower na drogi szutrowe?
03.04.2018
Rowery typu gravel zyskują na popularności i potok nowych modeli zalewa rynek, oferując ogromny wybór. Problem w tym, ta świeża kategoria wymyka się znanym regułom i sztywnym podziałom, przez co rowery podobne na pierwszy rzut oka, mogą znacząco różnić się przeznaczeniem i charakterem. W tym poradniku pomożemy Ci odkryć tę różnorodność na przykładzie oferty Cannondale i wykorzystać ją na swoją korzyść.

Cannondale CaadX SE

Mistrz wielozadaniowości: CAADX SE

Gravel nie jest całkiem nowym pomysłem. Jego ortodoksyjnym prekursorem są rowery do cyclocrossu (przełajowe), takie jak Cannondale CAADX i opisany niżej SuperX. Zostały one jednak zaprojektowane do ścigania, przez co w amatorskiej jeździe mają swoje ograniczenia. Ale w ofercie jest też “rodzynek”: CAADX SE!

W ofercie rowerów szosowych Cannondale “SE” oznacza zmiany w specyfikacji wychodzące poza sztywne ramy sportu. Zwiększają one uniwersalność roweru i jego przydatność do jazdy dla czystej przyjemności - a nie dla medali. CAADX SE to między innymi szerszy zakres napędu i opony o szerokości 37 mm (w razie potrzeby, rama i widelec zmieszczą nawet 40 mm!). Dodaj do tego działające w każdych warunkach hamulce tarczowe i przystępną cenę, a dostaniesz rower nie tylko na zawody przełajowe, ale też dojazdy do pracy i… tygodniową wyprawę po takich drogach, jakie akurat Ci się trafią.

Cannondale SuperX SE

Więcej, niż przełaj: SuperX SE

Identyczną geometrię i rozmiar opon znajdziesz też w modelu z wyższej półki: SuperX SE. W przeciwieństwie do CAADX jest on oparty na ramie carbonowej. Włókno węglowe to nie tylko niższa masa, ale też tylne widełki SPEED SAVE, amortyzujące drobne drgania i nierówności. Pomaga w tym też spłaszczona sztyca o średnicy zaledwie 25,4 mm. W sam raz na wyboiste polskie szutry i leśne dukty!

Wyróżnikiem SuperX-a jest też napęd 1x11 w stosowanym tylko przez Cannondale asymetrycznym układzie Ai. Szeroki zakres przełożeń pozwala wdrapać się na każde zbocze, a brak przedniej przerzutki zwiększa ilość miejsca na oklejoną błotem szeroką oponę (37 mm, z możliwością założenia 40 mm). Dzięki temu ten gravel ze sportowym zacięciem jest idealnym wyborem do całorocznych treningów w terenie i na szosie.

Cannondale Synapse Carbon SE

Gravelowy maratończyk: Synapse Carbon SE

Jeśli w weekendy jeździsz na szosowe ustawki ze znajomymi i większość czasu spędzasz na asfalcie, sporadycznie zbaczając na drogi polne, dobrą alternatywą dla SuperX-a będzie Synapse Carbon. Technicznie rzecz biorąc, jest to rower szosowy klasy endurance, na carbonowej ramie z wysoką główką ramy zapewniającą komfortową, wyprostowaną pozycję.

Szukając gravela, łatwo więc pominąć ten model. Ale to błąd! O komfort poza asfaltem dba tutaj mikroamortyzacją SAVE PLUS i opony o szerokości 30 mm (z opcją na 32 mm). Bez problemu założysz też pełne błotniki. Mogą się przydać, bo szybkość Synapse Carbon SE uzależnia i zaraża chęcią do jazdy w każdych warunkach!

Cannondale Synapse Alloy SE

Wybór do bikepackingu: Synapse SE

Jednak gravel to nie tylko prędkość, to przede wszystkim przygoda! Rozwój tej kategorii rowerów zbiegł się w czasie z okryciem na nowo bikepackingu, czyli samowystarczalnej turystyki bez wypchanego plecaka i nieporęcznych sakw (choć aluminiowy Synapse przyjmie też klasyczny bagażnik). Zamiast tego, minimalistyczny ekwipunek trafia do lekkich toreb montowanych bezpośrednio do roweru.

Idea bikepackingu idealnie pasuje to do charakteru aluminiowego Synapse SE. Jest to model nieco mniej sportowy od odmiany carbonowej i tak jak ona, toczy się na szerokich kołach z oponami 30 mm. Jeśli potrzebujesz gravela do szybkiej turystyki długodystansowej po drogach o bliżej nieokreślonej jakości, polecamy właśnie ten model.

Cannondale Slate

Nowa szkoła kolarstwa szosowego: Slate

Na koniec prawdziwa perełka: model określany przez Cannondale’a jako “new road” i jeden z prekursorów gatunku gravel. Wyróżniają go mniejsze koła 650B (27,5”) uzbrojone w bardzo szerokie opony (42 mm). Zewnętrzna średnica koła jest identyczna z klasycznym 700c z oponą 23 mm, spodziewaj się więc zrywności wyścigowej szosówki, ale przy nieporównywalnie większym komforcie i trakcji.

Zupełnie inny rozmiar koła to nie koniec ciekawostek! Slate nie pomylisz z żadnym innym gravelem dzięki amortyzatorowi Lefty Oliver o skoku 30 mm. Mógłbyś pomyśleć, że takie wyposażenie zahacza już o terytorium hardtaili MTB XC, ale nie do końca jest to prawdą. Niska masa i chuligańska geometria zapewniają zupełnie inną dynamikę jazdy od rowerów górskich, a kierownica typu “baranek” mocno wpływa na technikę jazdy w terenie, na długich dystansach oferując 3 różne chwyty. Prawdziwie wyjątkowy rower z dobrą zabawą zakodowaną w genach!

Który rower gravelowy wybrać dla siebie?

Jak widać, oferta rowerów typu gravel jest bardzo szeroka, a w niektórych modelach mieszanka genów różnych dyscyplin może przyprawić o zawrót głowy. Jak się w tym wszystkim odnaleźć? Wybierając idealny rower dla siebie, przede wszystkim zastanów się, gdzie najczęściej jeździsz. Do tego dobierz odpowiednią szerokość opon - im częściej zbaczasz w teren, tym powinny być szersze. Z kolei osoby z zacięciem sportowym, powinny spojrzeć na rowery o geometrii zbliżonej do rowerów przełajowych i szosówek endurance. Niezależnie od wyboru, koniecznie spróbuj jazdy na gravelu - frajda gwarantowana!



Cannondale - Logo
[X]

Zapisz się do newslettera!

Będziemy wysyłać Ci informacje o nowościach i promocjach dotyczących rowerów Cannondale.